پذیرش در دانشگاه های ترکیه

پذیرش در دانشگاه های ترکیه

آیا پذیرش دانشگاه در ترکیه امکان پذیر است؟ چگونه می توان پذیرش دانشگاه های ترکیه را دریافت کرد؟

از چه موسسه ای می توان در این زمینه کمک گرفت؟ با ما در مجموعه کارمونیا تا پایان این مطلب همراه باشید،

تا تمامی مسائل و شرایط مهم در این زمینه را برایتان بررسی کنیم.

در سال های اخیر بسیاری از هموطنان عزیز ما ترجیح میدهند که به دلایل مختلف ادامه تحصیل خود را در کشور ترکیه سپری کنند

و در این کشور مشغول به تحصیل شوند. در واقع کشور ترکیه از جمله کشورهای همسایه ایران است،

که دانشگاه های بین المللی بسیار زیادی دارد و تحصیل کردن در این دانشگاه ها برای هموطنان ما،

به عنوان یک مزیت برای برنامه ریزی زندگی آنها در آینده محسوب می شود.

خوشبختانه تحصیل کردن در کشور ترکیه و پذیرفته شدن در دانشکاه های این کشور امری شدنی برای هموطنان ما است،

اما کسانی که قصد دارند به این منظور اقدام کنند باید شرایط مناسب برای این کار را داشته باشند.

ترکیه یک کشور نسبتا مهاجرپذیر است و نزدیک به کشور خودمان ایران است‌. به خاطر همین خیلی از ما تصمیم می گیریم که در ترکیه تحصیلات داشته باشیم اما باید بدانیم که پذیرش در دانشگاه های ترکیه چگونه است و چطور می توانیم این کار را به انجام برسانیم تا بتوانیم در این مورد راحت اقدامات لازم را به انجام برسانیم. با ما همراه باشید تا در این باره توضیحاتی برایتان ارائه دهیم.

تحصیل در ترکیه چه شرایطی دارد؟

اگر می خواهید پذیرش در دانشگاه های ترکیه بگیرید، باید راجع به شرایط تحصیل در آن هم اطلاعات کافی داشته باشید. شرایط تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی ممکن است کمی تغییر کرده باشد. حدود ۶۵۰ هزار دانشجوی خارجی در ترکیه هستند که نشان می‌ دهد این کشور نسبت به بقیه کشور ها مقصد خوبی برای آموزش عالی است و دانشجویان زیادی ترجیح می دهند که در این کشور تحصیل کنند.

علت هم این است که دولت ترکیه به دانشجویان اهمیت بسیار زیادی می دهد و ماهانه برای آنها هزینه‌هایی را هم پرداخت می‌ کند تا این کمک هزینه بتواند به تحصیل راحت تر، بیمه درمانی، هزینه های سفر و هزینه ‌های مسکن آن ها کمک کند.

در واقع شرایط تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌ های مختلف متفاوت است و شما برای دانشگاه‌ های معتبر این کشور باید رتبه های بالایی داشته باشید تا بتوانید در آن تحصیل کنید، مثلاً برای پذیرش در دانشگاه استانبول با رتبه ۵۶۰ می توانید این کار را انجام دهید اما برای دانشگاه آتاتورک تا رتبه ۹۷۹ هم این فرصت را دارید.

چگونه میتوان پذیرش دانشگاه در ترکیه را دریافت کرد؟

برای پذیرفته شدن در دانشگاه های ترکیه شرایطی وجود دارد که دانشجویان ایرانی برای دریافت پذیرش این دانشگاه ها،

باید از این شرایط برخوردار باشند. مهم ترین شرایط در این خصوص از قبیل زیر هستند:

معدل آخرین مدرک تحصیلی:

مهم ترین شرایط در این زمینه داشتن معدل تحصیلی بسیار بالا است و حداقل معدل در این رابطه معدل 16 در نظر گرفته می شود

و کسانی که معدل تحصیلی کمتر از این را داشته باشند کاندیدای مناسب برای ادامه تحصیل در ترکیه در نظر گرفته نمی شوند.

امکان تامین هزینه شرکت در دانشگاه های ترکیه:

علاوه بر آن دانشجویان ایرانی باید از عهده پرداخت هزینه شرکت در این دانشگاه ها بر بیایند.

لازم به ذکر است که دانشگاه های خصوصی ترکیه در مقایسه با دانشگاه های دولتی آن به صرف هزینه بیشتری نیاز دارند

و دانشجویان باید بتوانند این هزینه را پرداخت کنند.

تسلط کامل بر زبان:

شرط سوم برای اینکه بتوان پذیرش دانشگاه در ترکیه را به دست آورد، تسلط داشتن به زبان است،

که برای تحصیل در دانشگاه های دولتی باید به میزان زیادی بر روی زبان ترکی تسلط داشت زیرا دانشگاه های دولتی این کشور تحت زبان ترکی هستند.

اما در صورتی که اشخاص بخواهند پذیرش دانشگاه خصوصی در ترکیه را بگیرند، باید مدرک زبان آیلتس و یا تافل بین المللی داشته باشند

و به زبان انگلیسی به میزان کافی تسلط داشته باشند.

تسلط کامل بر زبان

مدارک مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه در ترکیه چیست؟

پس از در نظر گرفتن شرایط ذکر شده در فوق و دارا بودن آنها باید مدارکی از قبیل زیر اماده شود و برای پذیرش دانشگاه در ترکیه به سازمان های مربوطه ارائه داده شود:

  • دریافت فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر و تکمیل و ارسال آن
  • ارسال کردن تمامی مدارکی که از سوی دانشگاه درخواست شده اند
  • مدارک مربوط به درخواست خوابگاه دانشجویی
  • مدارک مربوط به زبان
  • ترجمه مدارک مورد نیاز و ارائه آنها

اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه:

دانشجویانی که موفق به دریافت پذیرش دانشگاه در ترکیه شوند، از این امکان نیز برخوردار می گردند، که می توانند اقامت تحصیلی کشور ترکیه را داشته باشند.

با این وجود کسانی که از سوی دانشگاه ترکیه برای تحصیل پذیرفته شده باشند می توانند تا پایان دوره تحصیل خود به شکل قانونی در این کشور زندگی کنند

و اقامت تحصیلی مربوط به این کشور را دریافت نمایند که مدت اقامت نیز بر اساس دوره تحصیلی می تواند متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که کسانی که پذیرش دانشگاه در ترکیه را به دست می آورند و اقامت ترکیه را نیز می گیرند،

می توانند برای همسر و فرزند خود نیز در این کشور اقامت دریافت کنند.

بهترین موسسه برای کسب اطلاع از پذیرش دانشگاه در ترکیه:

همطونان عزیزی که قصد دارند از اقامت تحصیلی در ترکیه و یا پذیرش دانشگاه در ترکیه اطلاعات بیشتری به دست آورند،

می توانند از مجموعه کارمونیا راهنمایی و مشورت بگیرند.

مجموعه کارمونیا مشاوره بسیار خوبی در این زمینه به شما اختصاص می دهد و می تواند تمامی امور را برای شما پیگیری کند،

تا مراحل دریافت پذیرش دانشگاه و اخذ اقامت را پست سر بگذارید.

برای پذیرش تحصیلی در ترکیه باید چه مراحلی را طی کنیم؟

برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه یک سری اقدامات و مراحل هستند که باید آن ها را طی کنید که شامل موارد زیر می‌ شود:

رشته تحصیلی و دانشگاه های مورد نظر را پیدا کنید

اولین مرحله این است که رشته و دانشگاه مناسب را پیدا کنید که تا حد زیادی به شخص متقاضی و شرایط او بستگی دارد. پس حتما در مورد دانشگاه مختلف تحقیق کنید و ببینید که رشته مورد نظر شما را ارائه می دهد یا خیر. چون که شرایط تحصیل در هر رشته برای هر فرد متفاوت است.

در مورد بورسیه و منابع مالی اطلاعات کسب کنید

اول باید هزینه های تحصیل در ترکیه را از قبل برآورد کنید. باید ببینید کمک هزینه به شما تعلق می گیرد یا خیر و برای دریافت بورسیه تحقیقات لازم را داشته باشید تا بدانید که طبق شرایط تان، چگونه می توانید بورسه بگیرید.

مدارک مورد نیاز را آماده کنید

بعد از این که دانشگاه مناسب را انتخاب کردید، باید مدارک مورد نیاز را آماده کنید که با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی مدارک متفاوت است و دانشگاه های مختلف شرایط خاصی را در نظر می‌ گیرند. در رشته های متفاوت، دانشگاه مدارک و اسناد متفاوتی می خواهند که شما باید به سایت دانشگاه موردنظرتان سر بزنید و متوجه شوید که چه مدارکی را از شما درخواست می کنند.

نمرات امتحانات و الزامات ورودی دانشگاه را بررسی کنید

برای اینکه پذیرش در دانشگاه های ترکیه داشته باشید، بدانید که کدام دانشگاه چه نمره ای را در نظر می‌ گیرد و برای ورودی باید چه مهارت هایی داشته باشید و چگونه پروسه خواست را پشت سر بگذارید. مثلاً در مورد نمره تافل یا آیلتس باید اطلاعات کسب کنید تا ببینید که گزینه‌ای مناسب برای تحصیل در این کشور هستید یا خیر.

ویزای تحصیلی بگیرید

شما باید درخواست ویزای تحصیلی ترکیه بدهید. البته این اتفاق بعد از اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه رخ می دهد. قبل از این که ترم مورد نظر شروع شود، در سفارت ترکیه درخواست دهید و مراحل اخذ ویزا را پشت سر بگذارید و نامه پذیرش تحصیلی نهایی خود را هم ارائه دهید تا بتوانید در ترکیه تحصیل کنید. البته نه تنها برای تحصیل، بلکه برای هر کاری و اقامتی در کشور ترکیه شما باید اقدام به اخذ ویزای ترکیه کنید.

بهترین دانشگاه های ترکیه کدامند؟

بهترین دانشگاه های ترکیه دارای موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و آموزشی مهمی است اقتصاد پیشرفته، میراث فرهنگی غنی، تلفیقی کامل از فرهنگ اروپایی و شرقی، حضور تعدادی از بهترین دانشگاه های جهان در این کشور، سیستم آموزشی پیشرفته بر اساس توافقنامه بولونیا و غیره ترکیه را تبدیل به یکی از بهترین دانشگاه های جهان کرده است.

از کشورهای شگفت انگیز و مقاصد مهاجرت برای زندگی، تحصیل، مهاجرت علاوه بر موارد ذکر شده، بهترین دانشگاه های ترکیه به دلیل اعتبار بالای مدارک اعطایی مورد استقبال بسیاری از دانشجویان بین المللی از سراسر جهان به ویژه ایران قرار گرفته است این در حالی اتفاق می افتد که کنکور در دانشگاه های ترکیه آسانتر از کنکور است و امکان تحصیل در ترکیه در بسیاری از بهترین رشته های دنیا در این کشور وجود دارد زمینه هایی مانند پزشکی در ترکیه، گرایش های مختلف مهندسی، دندانپزشکی در ترکیه و غیره وجود دارد.

علاوه بر فرهنگ غنی و وجود جاذبه های گردشگری در ترکیه، موقعیت استراتژیک این کشور ترکیه را به مقصدی جذاب برای مهاجرت و تحصیل ایرانیان تبدیل کرده است ما در موسسه مهاجرتی مجموعه ما هر ساله با صرف کمترین زمان و هزینه از طریق یکی از روش های مهاجرتی مانند ثبت شرکت در ترکیه، مهاجرت تجاری، سرمایه گذاری در ترکیه، ازدواج و خرید، به افراد زیادی کمک می کنیم تا به صورت دائم در ترکیه زندگی کنند.

در ترکیه دو نوع دانشگاه خصوصی و دولتی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند اما در این بین برخی از دانشگاه های ترکیه از نظر سطح علمی و اعتباری اهمیت بیشتری دارند و در لیست بهترین دانشگاه های ترکیه قرار می گیرند.

یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه های ترکیه این است که چندین مورد از این دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؛ همچنین ترکیه در حدود ۲۰۰ دانشگاه دولتی و آزاد دارد که در بیشتر دانشگاه های غیر دولتی این کشور زبان تدریس به انگلیسی می باشد.

اگر برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه اقدام کرده اید باید در جریان باشید که در ابتدا یک مرحله آزمون ورود به دانشگاه برگزار خواهد شد و سپس اسامی قبول شدگان در این آزمون ها در رسانه های رسمی منتشر می ‌شود. در ادامه با کارمونیا همراه شوید تا شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

چگونگی پذیرش در دانشگاه های ترکیه

جهت پذیرش در دانشگاه های ترکیه در ابتدا باید شما درخواستی به دانشگاه و کنسولگری ترکیه ارائه دهید و در ادامه در صورت پذیرش مدارک خود را تکمیل کنید. اما شرط اینکه مورد پذیرش قرار بگیرید این است که درخواست شما شامل یک رزومه کامل و همینطور دلایل علاقه مندی تان به تحصیل در این کشور و دانشگاه مورد نظرتان باشد.

یک لیست از علاقمندی ها و دلایل انگیزه برای تحصیل تحت این شرایط و رزومه پربار شانس قبولی تان را به صد درصد می‌رساند. البته رزومه و فرم درخواست شما هم باید حتما در قالب خاصی باشند تا دانشگاه آن ها را مورد توجه قرار دهد و همچنین پس از پذیرش در دانشگاه اگر کنسولگری نیز با درخواست شما موافقت کرد؛ میتوانید یک مجوز اقامت تحصیلی بگیرید و در ادامه به تحصیلات خود در این کشور ادامه دهید؛ البته در این بین باید مدارکی نیز ارائه دهید که شامل موارد زیر میشوند:

  • اصل و فتوکپی پاسپورت یا مدارک تحصیلی
    • ارائه ضمانت تکفل مالی
    • عکس ۳ در ۴
    • فرم درخواست
    • بیمه
    • گواهی دانشجویی
    • برخی دیگر از مدارک

همه چیز درباره تایید و ترجمه مدارک

همه مدارک شما از جمله مدارک تحصیلی، ریزنمرات و … باید ترجمه شوند و همچنین مدارکی که از سازمان های رسمی صادر شده اند باید مهر تایید نیز بگیرند تا کلیه مدارک قابل تایید باشند. همچنین مدارسی که در خارج از کشور هستند باید مدارک تحصیلی آنها از طرف امور روابط بین الملل آموزش و پروش مورد تایید قرار بگیرند و ترجمه شوند.

چگونه لیستی از دلایل علاقمندی‌مان تهیه کنیم؟

چنین لیستی که در انگلیسی به آن sop یا در دیگر کشورها motivation نیز می‌گویند؛ همان انگیزه نامه یا لیستی از دلایل، توانایی ها، و علاقمندی های است که باعث شده بخواهیم در این کشور و دانشگاه تحصیل کنیم؛ همچنین در این لیست باید به ویژگی های شخصی و فردی خود نیز اشاره کنیم. این لیست از سوی داور ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر نکاتی که باید در آن رعایت شده باشد، کامل باشد؛ یک امتیاز مثبت به حساب خواهد آمد. البته در کنار این لیست باید یک رزومه هم داشته باشید که ضمیمه شود.

رزومه چیست؟

رزومه یک متن است که نشان دهنده مهارت ها، سوابق شغلی و کارکرد شما است از این رو که رزومه نشان دهنده مهارت ها و سوابق است؛ باید حتما در یک قالب و عرف مناسب باشد. برای اینکه رزومه و انگیزه نامه در دانشگاه های ترکیه پذیرفته شود، باید تجربه و دانش کافی داشته باشید تا بتوانید از الگو هایی استفاده کنید که مفید واقع شوند.

پذیرش در دانشگاه های ترکیه بدون کنکور

برخی از دانشگاه های این کشور به متقاضیان این امکان را می ‌دهند که بدون کنکور و با شرط معدل بتوانند در رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی ثبت نام کنند. همچنین دانشجویانی که مدال المپیاد جهانی دارند نیز می ‌توانند بدون آزمون ورودی به دانشگاه بروند. دانشگاه های پزشکی ترکیه در رتبه ای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ هستند. و زبان تدریس در این دانشگاه ها ترکی و انگلیسی است. اگر مدرک آیلتس نداشته باشید باید در دوره های آن شرکت کنید. در این دانشگاه ها بورسیه تحصیلی به دانشجویان تعلق می‌ گیرد و هزینه های خوابگاه و بیمه درمانی دانشجو رایگان است. همچنین هزینه تحصیل در این دانشگاه ها چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار است.

سخن پایانی:

با توجه به اینکه پذیرش دانشگاه در ترکیه به شرایط مخصوصی نیاز دارد و بدون آن امکان پذیرش دانشگاه ترکیه وجود دارد،

چنانچه قصد دریافت اقامت این کشور را دارید، می توانید از روش های دیگری نیز به این منظور استفاده کنید،

که مجموعه کارمونیا راه های دیگر دریافت اقامت را در اختیار شما قرار میدهد.

در این مقاله سعی کردیم که به طور کامل و مفصل برایتان توضیح دهیم پذیرش دانشگاه های ترکیه چگونه است و باید چه مراحلی را طی کنید تا بتوانید در این کشور تحصیل کنید. سایت ما با عنوان کارمونیا در این زمینه می‌ تواند به شما کمک کند و اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار  دهد تا موفق به اخذ پذیرش در دانشگاه های این کشور بشوید.

همانطور که توضیح داده شد مراحل مختلف پذیرش در دانشگاه های ترکیه هر کدام به تنهایی اهمیت به سزایی دارند و باید نهایت دقت را در انجام این مراحل و به دنبال آن گرفتن پذیرش از دانشگاه مدنظر در رشته مدنظر انجام داد.

سوالات متداول

1.اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه چگونه است؟

دانشجویانی که موفق به دریافت پذیرش دانشگاه در ترکیه شوند، از این امکان نیز برخوردار می گردند، که می توانند اقامت تحصیلی کشور ترکیه را داشته باشند.

2.تحصیل در ترکیه چه شرایطی دارد؟

در واقع شرایط تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌ های مختلف متفاوت است و شما برای دانشگاه‌ های معتبر این کشور باید رتبه های بالایی داشته باشید تا بتوانید در آن تحصیل کنید، مثلاً برای پذیرش در دانشگاه استانبول با رتبه ۵۶۰ می توانید این کار را انجام دهید اما برای دانشگاه آتاتورک تا رتبه ۹۷۹ هم این فرصت را دارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک پاسخ

  1. من 24 سالمه و در رشته پزشکی تحصیل میکنم
    برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه چیکار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *