اشنایی با ترکیه

اشنایی با ترکیه

ترکیهturkiye کشوری کوهستانی و نسبتاً پرباران است.پهناوری ترکیه  ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع  است. شکل این کشور مانند یک مستطیل است که از سوی شرق و غرب امتداد یافته‌است. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا به‌شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه کشور ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند. ترکیه از آب و هوای خوب و جلگه‌ای برخوردار است و مکان‌های جالب و دیدنی دارد به دلیل همین سالانه تعداد زیادی توریست به آنجا مسافرت می‌کنند.

جمعیت ترکیه

حدود ۸۲ میلیون نفر (برآورد ۲۰۱۸) می‌باشد، که حدوداً ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. حکومت ترکیه  لاِیک است ولی بسیاری از مردم به دین اسلام پایبند هستند

زبان رسمی ترکیه ترکی استانبولی است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می‌شد و پس ازجنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، و تشکیل جمهوری ترکیه توسط اتاترک در سال ۱۹۲۳ با خط لاتین نوشته می‌شود.

ترکیه با نام امپراتوری عثمانی در چند سدهٔ گذشته، بخش‌های بزرگی از خاور میانه و جنوب شرقی اروپا را در دست داشت.

پرچم ترکیه

طرح اصلی پرچم ترکیه مدرن عبارت است از ماه و ستاره سفید با زمینه سرخ رنگ. این طرح مربوط می‌شود به علائمی که امپراتوری‌های ترکمن  و عثمانی به عنوان پرچم استفاده می‌کردند. جمهوری ترکیه این پرچم را به عنوان نشانه دولت نگاه داشت. از آن جا که سلاطین عثمانی در عین حال عنوان خلیفه مسلمین را داشتند، نزد اروپاییان طرح این پرچم به عنوان نماد اسلام شناخته شد.

اکنون شمار بسیاری از کشورهای اسلامی ماه و ستاره را به صور مختلف به پرچم خود افزوده‌اند. نشانه هلال احمر نیز از این تأثیر به کنار نبوده‌است

شهر های زیبا و بزرگ ترکیه

1.استانبول

2.انکارا

3.انتالیا

4.ازمیر

5.الانیا

6.بدروم

7.دنیزلی

8.کوش اداسی

9.فتحیه

جغرافیا ترکیه

ترکیه در بین شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی قرار گرفته‌است.

ترکیه از سه طرف به دریا راه دارد. از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی به این کشور می‌دهند.

بزرگترین و مهم‌ترین شهر آن استانبول می‌باشد.

جمهوری ترکیه

سلسله عثمانی  درچنگ جهانی اول  از هم پاشید

و مورد تهاجم بریتانیا و متحدانش واقع شد.

مصطفی کمال پاشا به دلیل سازماندهی مقاومت ملی علیه دول خارجی قهرمان ملی ترکیه گردید.

جمهوری ترکیه را در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) بر پایه  اصل جدایی دین از سیاستبنا کند و ملقب به اتا تورک شد.

وی خط لاتین را برای نوشتن زبان ترکی مرسوم کرد و اقدامات بسیاری را برای صنعتی و غربی شدن ترکیه انجام داد و دوره نوینی را در ترکیه به وجود آورد.