اقامت ترکیه از طریق کار

اقامت ترکیه از طریق کار

آیا امکان دریافت اقامت ترکیه از طریق کار وجود دارد؟ اقامت کاری ترکیه به چه معنا است؟ چه شرایطی باید برای دریافت اقامت کاری ترکیه وجود داشته باشد؟ مراحل دریافت اقامت کاری در ترکیه چیست؟

همان طور که می دانید کشور ها از قوانین مختلفی برخوردار هستند و تمامی کسانی که از کشور های دیگر به یک کشور نظیر: ترکیه مهاجرت می کنند، به عنوان شخص غیر بومی و غیر شهروند در آن کشور شناخته می شوند و تا زمانی که مراحل مورد نظر برای دریافت شهروندی ترکیه و اقامت در آن را طی نکنند، امکان زندگی به شکل قانونی در آن کشور را نخواهند داشت و از سوی دولت با آنها برخورد می شود.

از این رو با کسانی که قصد داشته باشند تا از هر کشور دیگری به کشور ترکیه مهاجرت کنند و در این کشور برای هر مدت زمانی به زندگی بپردازند، باید برای دریافت اقامت آن کشور اقدام کنند که اقامت انواع مختلفی دارد و یکی از انواع آن دریافت اقامت کاری است.

ترکیه کشوری است که خیلی از ایرانیان ترجیح می‌ دهند به آنجا بروند و در آن زندگی کنند. به خاطر همین به دنبال کار در ترکیه می گردند. زیرا می خواهند اقامت ترکیه از طریق کار را تجربه کنند که از نظر بسیاری از افراد جزو بهترین و مطمئن ترین راه هاست.

به همین خاطر در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به این موضوع اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر قصد انجام این کار را دارید، بدانید که چه شرایطی پیش روی شما وجود دارد.

 

برای دریافت اقامت ترکیه از طریق کار نیاز به ویزای کاری داریم و ویزای کاری مدرکی است که هر فرد خارجی که قصد کار در جمهوری ترکیه را دارد؛ باید با مراجعه به وزارت کار و تامین اجتماعی این کشور مجوز کار و اقامت اتباع خارجی در ترکیه را دریافت نماید. بدون مجوز، کار در ترکیه به هر عنوان خلاف قانون است و متخلفان مشمول مجازات خواهند شد. مجوزهای کار ممکن است به صورت موقت، دائمی و مستقل صادر شود.

 

آیا ترکیه برای کار گزینه مناسبی است؟

قبل از اینکه اقامت ترکیه از طریق کار را بگیرید، باید بدانید که این کشور می‌ تواند گزینه مناسبی برای اقامت کاری باشد یا خیر و در مورد نرخ بیکاری آن باید اطلاعات داشته باشید.

از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ نرخ بیکاری در این کشور عدد قابل توجهی بوده و از آن به بعد هم نرخ بیکاری حدوداً ۱۴ درصد شده است؛ بنابراین اقامت ترکیه از طریق کار می تواند گزینه مناسبی باشد که البته در کنارش، شما می توانید تحصیل هم بکنید که گزینه بهتری است. البته ازدواج بین المللی در ترکیه هم گزینه مطمئن و بی دردسری است.

از چه طریق می توانیم مجوز کار در ترکیه بگیریم؟

اگر قصد این را دارید که در ترکیه کار پیدا کنید؛ از طریق روش های مختلفی می توانید مجوز کار بگیرید که شامل موارد زیر است:

مجوز کار موقت

این مجوز از طرف موسسات واسطه برای اخذ ویزای ترکیه دریافت می‌ شود؛ یعنی یک کارمند خارجی نمی‌ تواند خودش درخواست مجوز موقت کند و تا یک سال حداکثر اجازه کار به صورت معتبر برای شما صادر می شود. بعد از اینکه اولین دوره یک ساله به اتمام می رسد، می توانید پروانه کار خود را تمدید کنید. اگر درخواست تمدید شما مثبت باشد، می توانید سه سال دیگر، دو سال دیگر و بعد یک سال دیگر آن را تمدید کنید؛ بشرطی که کارفرما همچنان شما را بخواهد و برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام نمایید.

مجوز کار دائم

برای اقامت ترکیه از طریق کار، می‌ توانید مجوز کار مستقل داشته باشید و این نامه مجوز برای افرادی است که حداقل پنج سال به طور مداوم در ترکیه زندگی کرده باشند و باعث ایجاد رشد اقتصادی شوند و در اشتغال هم تاثیر مثبت داشته باشند.

مجوز با کارت فیروزه‌ای

علاوه بر مجوز هایی که در بالا گفتیم، اداره کار در کشور ترکیه یک نمودار را ارائه می دهد که نام آن کارت فیروزه‌ای است. کارت فیروزه مخصوص افراد خارجی است که تحصیلات دانشگاهی آنها به اندازه کافی بوده و در فناوری اشتغال و اقتصاد ترکیه کاملا موثر هستند و تجربه شغلی کافی دارند. در نتیجه از کارت فیروزه ای استفاده می کنند و تمام مزایای مربوط به کارت دائمی به آنها داده می‌شود. در واقع اگر کارت فیروزه ای داشته باشید، یعنی کلیه حقوق برای شهروندان ترکیه هم شامل حال شما می شود که شامل بیمه بیکاری، بیمه درمانی و تامین اجتماعی است.

 

مراحل درخواست مجوز کار

درخواست مجوز کار جهت دریافت اقامت ترکیه از طریق کار توسط سیستم مجوزدهی الکترونیکی انجام می شود. (https://ecalismaizni.csgb.gov.tr/eizin) همه فرم های درخواست‌ به پاسپورت، عکس و کپی قرارداد کار تبعه خارجی نیاز دارند.

بررسی درخواست مجوز کار

بررسی درخواست های ارسال شده در مدت 30 روز به شرط کامل بودن اطلاعات و مدارک تکمیل می شود. مهلت 30 روزه از تاریخ ارسال درخواست از طریق سامانه یا در صورت درخواست بدون ارسال اطلاعات و مدارک تکمیلی، از تاریخی که اطلاعات و مدارک درخواستی از طریق سامانه بارگذاری می شود، شروع خواهد شد. و این گونه درخواست خود برای دریافت اقامت ترکیه از طریق کار را ارسال خواهید کرد.

شرایط خاص اقامت ترکیه از طریق کار

علاوه بر مجوزهای کار فوق الذکر، در راستای سیاست جذب نیروی کار بین المللی، کشور ترکیه با در نظر گرفتن سطح تحصیلات، تجربه حرفه ای، مشارکت در علم و دانش خارجی، قصد دارد برای خارجیانی که درخواست آنها مناسب تشخیص داده شود، کارت فیروزه صادر کند.

 فناوری و همچنین تأثیر سرمایه گذاری خارجی بر اقتصاد و اشتغال کشور و صدور مجوز کار برای اتباع خارجی که در این مؤسسات کار خواهند کرد مشمول مقررات ویژه و صدور مجوز کار به راحتی بر اساس آیین نامه استخدام اتباع خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

 

برای اقامت کاری در ترکیه باید چه مدارکی داشته باشیم؟

برای اقامت ترکیه از طریق کار، باید مدارکی را ارائه دهید تا کنسولگری جمهوری ترکیه وضعیت شما را مورد بررسی قرار دهد. این مدارک باید حداکثر ۶ روز کاری بعد از درخواست آنلاین به وزارت کار و خدمات اجتماعی ارسال شود که معمولا به صورت فیزیکی یا به صورت ایمیل این کار را انجام می دهند و شامل موارد زیر می‌ شود:

  • مدارک هویتی
  • گواهی سلامت از یک پزشک معتبر
  • ارائه یک نسخه از اجازه اقامت صادر شده به غیر از اهداف آموزشی با مدت زمان حداقل شش ماه
  • پرینت حساب بانکی بر پایه تمکن مالی مالی مورد نیاز
  • نامه قرارداد کاری
  • پاسپورت معتبر دارای حداقل اعتبار ۶ ماه
  • مدارک تحصیلی به صورت ترجمه شده با مهر اداره امور مهاجرت اصل مجوز کاری

چه مشاغلی در ترکیه بیشتر مورد نیاز هستند؟

در مورد اقامت ترکیه از طریق کار یک سری مشاغل هستند که بیشتر مورد توجه قرار می‌ گیرند که اگر از این دسته باشید، شانس تان بیشتر است:

  • آی تی و کامپیوتر
  • مدیریت فروش
  • مدرس آموزش زبان انگلیسی
  • رشته های مهندسی
  • امور دارایی، مالی و سرمایه گذاری
  • مدیریت زنجیره تامین

 

اقامت ترکیه از طریق کار به چه معنا است؟

به صورت کلی اقامت ترکیه از طریق کار و دریافت آن به این معنا است که اشخاص بر اساس کار کردن در کشور ترکیه و کسب در آمد کاری در این کشور اقامت خود را دریافت کنند. اقامت نیز به معنای برخوردار بودن از اجازه قانونی برای زندگی کردن در کشور ترکیه است و زمانی که اقامت کاری دریافت شود، شخص می تواند در مدت زمان تعیین شده از سوی دولت در کشور ترکیه به کسب درامد بپردازد.

پس از پایان یافتن اقامت کاری شخص نیز باید برای تمدید اقامت اقدام کرد تا مجددا اجازه زندگی در ترکیه از سوی دولت آن تایید شود.

اقامت کاری ترکیه

شرایط دریافت اقامت ترکیه از طریق کار:

برای اینکه بتوان اقامت کاری ترکیه را دریافت کرد لازم است تا شخص مورد نظر که قصد اقامت کاری در ترکیه را دارد، از سوی یکی از شرکت های کشور ترکیه پیشنهاد همکاری دریافت کند.

علاوه بر آن لازم است تا شخص مورد نظر از شرایط به شرح زیر نیز برخوردار باشد:

1- برخوردار بودن از حداقل سن 18 سال

2- ثابت کردن حسن نیت در اداره مهاجرت ترکیه

3- عدم ابتلا به انواع بیماری های واگیر دار

4- برخوردار بودن از حداقل توانایی ارتباط با مردم به زبان رسمی ترکیه ای

5- عدم وجود مدارکی مبنی بر تهدید امنیت کشور ترکیه از سوی فرد مورد نظر

6- عدم انجام شدن فعالیت ها و یا معاملات غیر قانونی از سوی فرد مورد نظر در کشور ترکیه

تمامی کسانی که از این شرایط برخوردار باشند، امکان دریافت ویزای کاری ترکیه را خواهند داشت و می توانند در این زمینه اقدام کنند.

علاوه بر آن لازم به ذکر است که اگر از این شرایط برخوردار نباشید، می توانید از طریق دریافت اقامت توریستی ترکیه و دریافت مجوز کار از اقامت موقت کاری ترکیه برخوردار شوید.

توصیه می کنیم که در این زمینه با همکاران ما در مجموعه کارمونیا که خدمات مربوط به دریافت اقامت و ویزا را برای هموطنان عزیز انجام می دهد، اقدام کنید.

سرمایه گذاری مستقیم اتباع خارجی

اگر می ‌خواهید اقامت ترکیه از طریق کار را دریافت کنید، در جریان باشید که بر اساس آیین نامه بکارگیری کارمند اتباع خارجی در سرمایه گذاری مستقیم خارجی، شرکت یا شعبه ای که مشمول قانون شماره 4875 باشد و حداقل یکی از ضوابط زیر را داشته باشد، سرمایه گذار مستقیم خارجی واجد شرایط محسوب می شود. قانون مربوطه شناسایی سرمایه‌گذار های مستقیم خارجی واجد شرایط و کارمند های کلیدی با تابعیت خارجی برای کار در این شرکت ‌ها را تعیین می‌ کند.

نحوه درخواست اقامت ترکیه از طریق کار

درخواست ویزای کار از خارج از کشور این مزیت را دارد که نیازی به داشتن ویزای اقامت در زمان درخواست نیست، حتی اگر فرصت های شغلی کمتری وجود داشته باشد و برخی از کارفرمایان مصاحبه حضوری را ترجیح دهند.

اگر هنوز مجوز کار ندارید، شرکت شما به سفارت ترکیه در محل اقامت شما درخواست می دهد. فرض کنید که مجوز اقامت معتبر ندارید یا با ویزای توریستی خود هستید یا هنوزبه ترکیه نرفته‌اید. در نتیجه، باید یک درخواست همراه با پاسپورت، یک عکس و یک کپی از قرارداد کاری/ پیشنهاد شغلی خود را به کنسولگری ترکیه در محل اقامت یا شهروندی خود ارسال کنید. در واقع برای دریافت مجوز کار، ابتدا باید از واجد شرایط بودن آن مطلع شوید و سپس فرم درخواست تکمیل شده را به کنسولگری ارسال کنید.

مزایای دریافت اقامت کاری چیست؟

از بارز ترین مزایای دریافت اقامت کاری در ترکیه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار کردن در کشور ترکیه همانند شهروندان این کشور
  • امکان بهره مند شدن از بیمه درمانی رایگان
  • انجام دادن فعالیت کاری در این کشور به صورت قانونی
  • کسب درآمد بر اساس واحد پولی لیر
  • دریافت پاسپورت کشور ترکیه با دریافت اقامت کاری و پس از 5 سال کار کردن در این کشور
  • به دست آوردن رزومه بسیار خوب در صورت تمایل به مهاجرت به کشور های دیگر
  • و…

تمامی که کسانی که بتوانند این اقامت را دریافت کنند، از مزایای ذکر شده در بخش فوق بهره مند می شوند.

کلام پایانی:

اقامت ترکیه از طریق کار را برای شما عزیزان تحت بررسی قرار دادیم. چنانچه قصد دارید که برای دریافت اقامت این کشور اقدام کنید، در ابتدا شرایط خود را بررسی کنید و بهترین نوع اقامت را بر اساس شرایط خود تعیین کنید و سپس برای دریافت آن اقدام نمایید.

در این راستا می توانید با مجموعه کارمونیا در ارتباط باشید و از سوی این مجموعه امور مربوط به دریافت اقامت خود را پیگیری کنید. خصوصا کسانی که قادر به انجام دادن مراحل اداری د راین زمینه نیستند، همکاری با مجموعه کارمونیا بهترین گزینه برای آنها خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد اقامت ترکیه از طریق کار را برای تان توضیح دهیم و راجع به مشاغل مورد نیاز این کشور، مدارک لازم برای اقامت کاری و انواع مجوز های کار برایتان صحبت کردیم. اگر نیازمند به اطلاعات بیشتر هستید، دیگر بخش های سایت ما با عنوان کارمونیا را مطالعه کنید تا به پاسخ های کامل تری برسید.

اقامت ترکیه از طریق کار نیز ضوابطی دارد و از آنجایی که ویزای کاری شما به عنوان مجوز اقامت شما نیز عمل می کند، باید ظرف 10 روز پس از انقضای آن، کشور را ترک کنید تا از پرداخت جریمه اقامت غیر قانونی یا بیش از حد خود جلوگیری کنید. اقامت در ترکیه نیاز به ویزای اقامت کوتاه مدت دارد که باید ظرف 10 روز پس از آخرین روز مشغول به کار بودن خود درخواست دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *